Om meg

tirsdag 1. mai 2012

Konfirmasjonsforberedelser - frynsing av sjal


Full av optimisme og pågangsmot startet jeg med sjalet. Sjalet og trådene ble kjøpt i høst da vi var på shoppingtur i Kauto. Jeg ville ha et sjal med klare, sterke farger fordi konfirmasjonskofta blir hvit.


Først sydde jeg inn kantene på sjalet, så dro jeg ned til Marit for å få veiledning og starthjelp:-)

Marit var i full sving med Siljes konfirmasjons-sjal. Marit hadde formsydd sjalet, noe som egentlig er lurt. Sjalet blir lettere å kle på seg og det blir mindre å frynse.


Her er Marit i full sving med knyting.

Strykebrett er tingen!Sjalet festes til et strykebord for at det skal ligge stødig. Og kommer da også i riktig arbeidshøyde.


Her starter jeg med sjalet.


Den spede begynnelsen...

Å frynse sjal er mye arbeid. Tror nok at jeg i gjennomsnitt har holdt på 1-2 timer hver kveld i de siste tre ukene. Sjalet har to flette-rader som ligger oppå hverandre. Det underste laget er hvitt.


Tro om konfirmanten blir fornøyd? :-)

Ha ei flott (kort) arbeidsuke folkens!

Kjersti

8 kommentarer:

  1. Åh - no e du straks ferdig :)Gleder meg til å se konfirmanten din i finstasen :) :)

    SvarSlett
  2. Nydelig sjal! Kan tenke meg at det er mye arbeid, men så skal vel dette brukes til festklær i mange, mange år vil jeg tro! Det er nok flere enn Lene som gleder seg til å se bilde av konfirmanten.

    Ha ei strålende fin uke!

    SvarSlett
  3. :-) Takker og bukker:-) Er skikkelig stolt av sjalet, selv om det er fullt av nybegynnerfeil....Det var utrolig mye arbeid med det. Nå venter vi bare på at gudmor Unni skal bli ferdig med kofta:-) Da er konfirmasjonsforberedelse mtp klær over :-) Ha en flott uke dere også!

    SvarSlett
  4. Nydelig sjal :) jeg er også nybegynner og skal frynse mitt første sjal nå. Jeg er usikker på hvor lange frynsene bør være for at det skal være fint, hvor lange frynser hadde du, før knytingene?

    Hilsen Elle-Márja

    SvarSlett
  5. Hei Elle-Marja
    Jeg brukte en A4- tegneblokk til å surre frynsene rundt, er ikke de ca 30 cm tro? Jeg surret 16 ganger rundt for hver frynse, slik at det tilsammen ble 32 tråder i hver frynse :-)Lykke til med frynsingen :-) Tror dette blir mitt første og siste sjal :-) Men man skal vel aldri si aldri ;-) Ha en fin helg!
    Kjersti

    SvarSlett
  6. Hvor mange sneller brukte du på et sjal? Holdt det med en pr farge?

    SvarSlett
  7. Hei Hege.
    Det holder i massevis med en snelle pr. farge :-)
    -Kjersti

    SvarSlett
  8. Hvilken type lim bruker man og hvor får man kjøpt det?

    SvarSlett