Om meg

torsdag 26. april 2012

Kofte-belte

Aller først er det viktig å beregne hvor stor avstand det skal være mellom knappene.
Dagene går fort og konfirmasjonsdagen kommer bare nærmere og nærmere. Kjenner at jeg begynner å bli litt små stressa. Er jo ikke kommet helt i havn enda. Men i dag sto neste prosjekt på dagsordenen; Sølvknappene skulle monteres på beltet. Marit og jeg dro til Marit's mamma Elen for å få eksperthjelp:-)           
 Viktig at avstanden stemmer....


Målbandet er et nyttig redskap. Dette er millimeterarbeid.





Når vi hadde beregnet avstanden mellom hver knapp satte vi merker i belte, fant fram kniv og hammer og banket et pent snitt i beltet.
Marit skjærer hull i beltet

 Gulvet var faktisk den beste arbeidsplassen for denne type arbeid.

Knappene syes på med senetråd.


 Slik festes de på baksida.


 Her er jeg nesten ferdig.....og har oppdaget at jeg har beregnet avstanden feil.... Jeg har 3 knapper for lite.... Ja, ja, da blir det ny shoppe-tur til Kautokeino på meg:-)

 Elen Inga tar siste finishen på beltet.


Silje sitt belte, som Marit har laget:-)



Kristina sitt belte som jeg har laget...nesten ferdig.....om tre knapper...

7 kommentarer:

  1. Nydelige koftebelter! Jeg er imponert over det nøyaktige arbeidet dere utfører, men det må være ekstra stas å kunne gjøre dette selv. Gleder meg til å se finstasen på!
    Lett å skjønne at det går an å bli litt stressa. Lykke til!

    SvarSlett
  2. De koftebeltene blir helt nydelige!!
    Ha en fortsatt god forberedelse til den store dagen!
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  3. Tusen takk:-) Nå er det bare å stå på til den store dagen. Har litt over 3 uker igjen til konfirmasjonsdagen:-) Klart det er ekstra stas å gjøre mest mulig håndarbeid selv :-) Og det er morsomt å lære nye ting :-) Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  4. Hei Jeg lurer på hvordan komsekula i kjedet skal festes på beltet slik at den ytre delen på beltet i henger og slenger?

    På forhånd takk

    SvarSlett
  5. Måtte spørre Marit om hvordan komsekula festes til belte, da jeg valgte å ikke ha komsekule på Kristina sitt belte. I allefall må du lage et hull ytterst på beltespissen hvor du fester kjedet. Også må det være en sånn ring rundt hullet, viss du skjønner. :-)

    SvarSlett
  6. Really very happy to say, your post is very interesting to read. I never stop myself to say something about it. You’re doing a great job. Keep it up, find here a link to profile which will lead you downlodable link for Mouse Clicker

    SvarSlett
  7. Hei !
    Hvordan gikk dere frem da dere sydde selve beltet ? Har dere en saks som klipper taggene? Er alt sydd på eller er noe limt ?

    SvarSlett